Help line: +420 778 470 898
 

Carsharing jako druhé auto do rodiny. Proč to je nejlepší rozhodnutí

Petra je projektová manažerka z Brna a hlavně máma. Před rokem doma zvažovali pořízení druhého auta. Po důkladném propočítání nákladů ale došli k závěru, že by se jim to nevyplatilo a rozhodli se vyzkoušet carsharing Autonapůl.

Dnes kombinují různé způsoby dopravy a zjistili, že i s dětmi je možné žít udržitelněji a přitom ušetřit desítky tisíc korun ročně.

„Vlastnit auto, které většinu času jen stojí, mi nedává smysl,“ říká Petra, zatímco připravuje svačinu pro jedno z dětí. „Chci ulice bez aut a hlavně - chci se chovat odpovědně. Chci, aby moje děti vyrostly ve městě, které není jen jedno velké parkoviště.

Proč druhé auto zůstalo jen na papíře

Petra s rodinou bydlí v Brně-střed, v okolí Mendlova náměstí. Většinu cest během pracovního týdne zvládnou na kole, pěšky nebo MHD - ať už jde o kroužky, školu, školku nebo cesty do práce. Auto se ale občas hodí, například na víkendové výlety nebo když je potřeba rychle někam dojet. Navíc ho využívá i manžel Petry, hlavně na delší služební cesty, při kterých by byla Petra klidně i týden bez rodinného auta. Proto uvažovali o koupi druhého vozu.

Jenže když si spočítali náklady - pojištění, servis, STK, parkování - vyšla by je tato „rezerva“ téměř na 9 tisíc korun měsíčně. A druhé auto by přitom většinu času jen stálo. „Bylo jasné, že to nedává smysl,“ říká Petra. Dalším argumentem proti byl i problém s parkováním. „I s jedním autem je někdy nemožné zaparkovat poblíž domu, člověk objede dva bloky, než najde místo. Se dvěma vozy by to byl jen další stres,“ dodává.

Velkou výhodou sdílených aut v Brně je, že mohou parkovat na všech modrých zónách bez omezení a navíc mají volný vjezd do centra města. „Držet další místo autem, které bychom měli jen pro jistotu, když ho může využít někdo, kdo ho opravdu potřebuje, nám taky nedává smysl.“
Carsharingové vozy mohou v Brně parkovat na všech rezidentních zónách a mají povolený vjezd do centra města

Jak sdílené auto zapadlo do rodinného života

Sdílené auto dnes nejčastěji využívá manžel Petry právě na služební cesty. Petra tak má po dobu jeho nepřítomnosti k dispozici rodinný vůz doma. Zároveň vědí, že kdykoli potřebují, můžou si vzít auto z carsharingu.

O službě Autonapůl se dozvěděla od kamarádky. „Zpočátku jsem měla obavy - třeba co s dětskými autosedačkami nebo co když zrovna nebude volné auto poblíž?“ vzpomíná. Brzy ale zjistila, že se není čeho bát a sama carsharingové vozy používá, když je manžel s rodinným vozem pryč. Aplikace je jednoduchá, auta mají ISOFIX a můžu si vybrat velikost podle potřeby. Na kratší cesty beru menší vůz, na výlet prostornější kombík. Vyzkoušela jsem i elektromobil - po městě je skvělý. A pokud je možnost, volím automatickou převodovku, protože jsem na ni zvyklá.“

Rodinná mobilita nově

Dnes rodina funguje tak, že většinu cest během týdne absolvuje pěšky, na kole nebo MHD. Vlastní auto využívají jen, když je opravdu potřeba, a služební cesty nebo mimořádné situace řeší carsharingem. “Náklady na auto, když započítám jeho pořízení, pravidelný servis, dálniční známku, parkování, pojištění, palivo a řadu nečekaných výdajů jsou poměrně vysoké. Řekněme 8-10tis. Kč měsíčně. Carsharing nám toto vše nabízí v ceně. Dokonce i to palivo. Pokud nejedu, nic neplatím. A když auto potřebuji, možná se částka za jednu rezervaci může zdát vyšší, ale v ročním srovnání to není tolik. Schválně, ať si to každý spočítá,” doporučuje Petra.

“Místo téměř dvaceti tisíc korun za provoz dvou aut teď platíme pouze jedno a máme variabilní výdaje za carsharing. Šalinkartu máme zaplacenou také, ale tu bychom si pořídili v každém případě. Úsporu jsme si spočítali na cca 5500 korun měsíčně, což dělá 66 000 korun ročně. Ty uspořené peníze můžeme dát na kroužky, dovolenou, nebo je prostě ušetřit.“

Děti a udržitelnost

Petra oceňuje, že dětem může ukazovat principy udržitelnosti přímo v praxi. „Děti už rozumí že nemusíme mít všechno doma - půjčujeme si knihy, hračky a když je potřeba, tak i auto.“

Výjimečně se stane, že auto poblíž není dostupné. „Naučila jsem se plánovat dopředu a mít plán B,“ říká Petra. Přesto to vnímá spíš jako výhodu - rodina tak častěji chodí pěšky, objevuje parky a hřiště a vyhne se stresu s parkováním.

S carsharingem už nemusíme dělat kompromisy. Jezdíme efektivně a udržitelně.

Rada pro ostatní, nejen rodiče

„Doporučuju zkusit to postupně,“ radí Petra. „Třeba jen na měsíc dva, abyste zjistili, jestli vám carsharing vyhovuje.“ Registrace do Autonapůl je nezávazná. Smlouvu mohu kdykoliv ukončit. To je mimochodem další výhoda oproti např. operativnímu leasingu.

Podle ní je rodinný carsharing ideální pro ty, kdo:

  • žijí ve městě s dobrou MHD,
  • auto používají spíš občas, nebo
  • chtějí dětem ukázat udržitelný způsob života.

Změna myšlení o vlastní mobilitě

„Největší změna není v tom, jak se dopravujeme, ale v tom, jak o dopravě přemýšlíme. Na každou cestu existuje jiný nejlepší způsob - někdy auto, někdy tramvaj, někdy vlastní nohy,“ shrnuje Petra.

Výsledek? S carsharingem máme větší svobodu a možnost volby. A líbilo by se mi, aby ulice nebyly jen parkoviště, ale bezpečná místa pro děti. Věřím, že služby typu carsharing tomu přispívají.“

Chcete zjistit, jestli by carsharing fungoval i u vás? Služba Autonapůl má v Brně vozidla s ISOFIX a různé velikosti aut podle potřeby rodiny. Registrace je bez závazků, takže si ji můžete vyzkoušet a případně jednoduše zrušit.